UNSUR PENGETAHUAN


UNSUR-UNSUR SEJARAH
Sastera sejarah merupakan satu cabang daripada kesusasteraan Melayu lama yang membicarakan tentang sejarah berbagai-bagai tempat dan kerajaan di Alam Melayu. Bentuk sastera sejarah terbahagi kepada dua iaitu bentuk sastera sejarah yang bercorak prosa dan puisi (Dr. Ismail Hamid, 1988:196).

SALASILAH RAJA-RAJA MELAYU

RAJA ISKANDAR SYAH
RAJA BESAR MUDA
RAJA TENGAH
RAJA KECIL BESAR (SULTAN MUHAMMAD SYAH)
SULTAN ABU SYAHID (RAJA IBRAHIM)
SULTAN MUZAFFAR SYAH (RAJA KASSIM
SULTAN MANSUR SYAH(RAJA ABDULLAH)
SULTAN ALAUDDIN RIAYAT SYAH (RAJA HUSSAIN)
SULTAN AMHMUD SYAH (RAJA MAMAD@MUHAMMAD)
SULTAN AHMAD SYAH (RAJA AHMAD)

NAMA-NAMA TEMPAT SEJARAH

Pembukaan Negeri Pasai
Nama tempat Samudera yang mengisahkan mengenai sejarah iaitu lahirnya daripada kewujudan semut yang amat besar. Yusoff Iskandar mengatakan peristiwa pemberian nama Pasai dari nama seekor anjing, Si Pasai dan terjumpanya seekor semut besar (samudera) di mana tempat tersebut di panggil Samudera kemudiannya.
Temasik digantikan nama Singapura
Berdasarkan nama binatang singa yang amat gagah yang telah dilihat oleh Nila Utama. Asal usul Singapura dinamakan, adalah kerana terlihatnya seekor yang maha tangkas lakunya, merah warna tubuhnya, hitam kepalanya, dan putih dadanya, dan sikapnya terlalu pantas dan perkasa, besar sedikit daripada kambing randok, kononnya ia adalah binatang singa, maka dinamakanlah tempat itu sebagai Kota Singa.

Pembukaan Kota Melaka
Berlakunya peristiwa anjing pemburuan lari terjun ke sungai dikejar oleh pelanduk putih. Raja sedang berehat di bawah pohon Melaka. Tempat itu dibuka dan dinamakan sebagai Melaka. Bagindalah raja yang pertama melantik 4 orang menteri untuk berkhidmat di balai, 40  orang bentara dan anak-anak pembesar sebagai biduanda istana.

TOKOH BERSEJARAH
Raja Iskandar Zulkarnain adalah watak dan tokoh bersejarah sebenar Iskandar Agung (Alexendar The Great) dari negeri Mekadonia (Babylon). Baginda dikatakan pernah menakluk seluruh Asia Tengah dan Timur Tengah hingga ke Utara India. Raja Suran sebenarnya adalah tokoh bersejarah Raja Rajendra Chola iaitu seorang raja dari Selatan India yang dibuktikan oleh sebuah batu bersurat di Tanjore, India yang pernah menakluk beberapa daerah persisir pantai Semenanju8ng Tanah Melayu hingga ke Selatan ke arah Genggayu yang sekarannya dipercayai sebagai Hulu Sungai Johor sekarang, lalu mengalahkan Empayar Srivijaya di sekitar abad ke-11 dan 12 Masihi.
Kedua-dua tokoh politik dan penakluk agung dalam sejarah awal rantau ini dijadikan satu bentuk cerita tokoh legenda pada bahagian pendahuluan Sejarah Melayu, tujuannya untuk mengatakan bahawa raja-raja Melayu merupakan nasab keturunan dari Iskandar Zulkarnain, tokoh legenda Islam dan Raja Chola, sebagai tokoh legenda Hindu. Perkara-perkara seperti ini sengaja dimasukkan sebagai alat dan cereka untuk memperkenalkan raja-raja Melaka dan dari mana asa- usul mereka.

SEJARAH ADAT ISTIADAT DAN KEBUDAYAAN
Gambaran tentang adat istiadat istana dan masyarakat Melayu purba di Melaka seperti pantang larang di istana, adat memakai pakaian kuning, adat menyambut bulan Ramadhan dan lain-lain. Terdapat beberapa adat antaranya adalah adat yang sebenar-benar adat iaitu adat yang betul-betul berteraskan islam itu sendiri, tetapi sebelum kedatangan islam banyak dipengaruhi oleh hindu dan budha, namun apabila islam telah timbul, maka apa yang bertentangan dengan islam diketepikan.
Yang kedua adalah adat yang diiadatkan iaitu adat yang berteraskan adat yang sebenar-benar adat. Yang ketiga adalah adat yang teradat iaitu adat yang dicipta oleh pemimpin itu sendiri iaitu raja. Seterusnya, adat istiadat iaitu peraturan-peraturan yang biasa dilakukan setiap hari, setiap ketika yang ada dalam istana dan luar istana. Akhir sekali ialah adat resam iaitu adat yang diamalkan oleh masyarakat tersebut.
      Hubungan individu dalam kalangan masyarakat turut digambarkan oleh pengarang. Rasa hormat-menghormati juga terdapat dalam kalangan mereka. Seorang rakyat biasa umpamanya tetap mematuhi perintah ketua atau pembesar di atasnya. Hal ini digambarkan tatkala mengetahui bahawa Bendahara Tun Mutahir akan dibunuh oleh Sultan Mahmud Syah, pengikut-pengikut beliau cuba menentang pembunuhan ini. Tetapi penentangan tersebur dilarang oleh Tun Mutahir kerana perbuatan itu disifatkan oleh beliau sebagai menderhaka kepada Sultan. Pengikut-pengikut ini kemudiannya tidak jadi menentang.
Masyarakat Melayu begitu kaya dengan budaya dan budi bahasanya. Hal ini digambarkan oleh Tun Seri Lanang di dalam Sejarah Melayu. Adat Istiadat diraja juga dikarang oleh Tun Seri Lanang bagi memperlihatkan kedaulatan Raja-Raja Melayu .Oleh hal yang demikian, Sejarah kebudayaan masyarakat Melayu turut dipaparkan di dalam Sejarah Melayu bagi tatapan masyarakat dewasa ini.



UNSUR-UNSUR ISLAM DALAM SEJARAH MELAYU
PERISTIWA KEMASUKAN ISLAM.
Penceritaan mengenai kemasukan Islam ke Pasai dan Melaka telah dimItoskan Di Pasai, Merah Silu diislamkan oleh Fakir Muhammad. Pada malamnya bermimpi berpandangan dengan Rasulullah. Rasulullah meminta baginda menganga mulut. Diludahinya, pada keesokannya badannya berbau narawastu Baginda dapat membaca al-Quran tanpa diajar, kemudian menukar namanya kepada Sultan Malikul Salleh.

    Di Melaka, Raja Kecil Besar bermimpi berpandangan dengan keelokkan Rasulullah. Rasulullah meminta baginda mengucap dua kalimah syahadat dan meminta Raja Kecil Besar menukar namanya kepada Raja Muhammad. Keesokan harinya didapati badannya berbau narawastu dan kalam sudah dikhatankan. Baginda dapat membaca al-Quran.Mimpi baginda menjadi kenyataan dimana pada waktu asar kapal Syed Abdul Aziz turun ke pantai Melaka dan beliau bersembahyang di situ.

  Tujuan dimitoskan kedatangan Islam ini adalah bertujuan mengagungkan Islam. Ia memberi gambaran bahawa Islam benar-benar berkembang di Melaka, bermula di istana Melaka dan terus berkembang di kalangan rakyat jelata. Raja Melaka pertama beragama Islam ialah Sultan Muhammad Syah. Gelaran Sultan digunakan setelah Melaka memeluk Islam.


 PENYEBUTAN DAN PENONJOLAN TOKOH-TOKOH ISLAM

Tokoh Iskandar Zulkarnain adalah pahlawan Islam yang terkenal gagah berani dalam menaikkan martabat Islam di dunia. Tokoh ini dikaitkan dengan asal usul keturunan raja Melaka bertujuan untuk menunjukkan keagungan raja. Tokoh-tokoh lain yang disebut seperti tokoh pahlawan Islam yang terkenal Amir Hamzah Tokoh-tokoh pendakwah Islam, ulama-ulama Islam dari Asia Barat datang ke Melaka bertujuan mengembangkan agama Islam dan mengajar ilmu Islam berpusat di istana Melaka.Tokoh-tokoh tersebut seperti : Syed Abdul Aziz Maulana Abu Bakar Kadi Yusuf Maulana Sadar Jahan Tokoh-tokoh ini diberi penghormatan dan pengiktirafan tinggi di istana Melaka. Mereka sangat berpengaruh terutama dalam soal-soal berkaitan dengan hal-ehwal keagamaan.

 ADAT ISTIADAT DAN PERUNDANGAN
Unsur-unsur Islam terdapat dalam adat istiadat dan perundangan yang diamalkan kerajaan Melaka. Ia meliputi : Upacara akad nikah kahwin Perayaan-perayaan hari kebesaran Islam seperti menyambut Hari Raya Aidil Fitri dan Hari Raya Korban Adat-adat seperti berkhatan.

    Amalan wasiat menjadi suatu amalan kepada raja-raja Melaka yang mangkat meninggalkan wasiat kepada pembesar negeri dan putera mahkota. Misalnya, wasiat kepada Raja Ahmad. Juga wasiat Sultan Alauddin Riayat Syah kepada Sultan Mahmud. Melalui wasiat ini ia terselit serta kaya dengan unsur-unsur pengajaran dan nasihat yang bersumberkan al-Quran dan hadis.


KARYA-KARYA KESUSASTERAAN ISLAM

Istana Melaka meyimpan karya-karya sastera Islam seperti pahlawan Islam yang terkenal iaitu Hikayat Muhammad Hanafiah dan Hikayat Amir Hamzah. Hikayat-hikayat ini dibaca oleh panglima-panglima Melaka untuk menaikkan semangat keperwiraan menentang musuh/Peringgi. Penceritaan diselit dengan puisi Arab iaitu syair.

PENDIDIKAN DAN PERKEMBANGAN ILMU KEISLAMAN

Istana digambarkan sebagai pusat pengajian ilmu-ilmu Islam. Contohnya Pasai sebagai pusat bermuzakarah mengenai ilmu fiqah menikut mazhab Shafie Istana merupakan pusat pengajaran Islam di mana sultan dan pembesar turut belajar dan menuntut ilmu. Ulama-ulama,guru-guru agama dan pendakwh berkumpl di istana. 

       Contohnya Maulana Sadar Jahan dari Jeddah mengajar di Melaka. Maulana Yusof mengajar tasawuf.
Kitab-kitab agama seperti Kitab Darul Mazlum dibawa ke Melaka oleh Maulana Abu Bakar dan diajar di istana Melaka. Sultan Mansur Syah turut belajar kitab itu. Utusan Melaka ke Pasai menyelesaikan masalah-masalah berkait ilmu Islam kerana di Pasai ramai ulama-ulama berkumpul dan bermuzakarah tentang ilmu-ilmu keislaman.

TEKNIK PENULISAN SULALATUS SALATIN
Mukadimmah dimulai dengan Bismillahirrahmanir-rahim. Dalam mukadimah juga disertakan ayat-ayat al-Quran dan diikuti pula dengan terjemahan dalam Bahasa Melayu. Bagi menjelaskan sesuatu atau sebagai perbandingan,pengarang memasukkan syair dan bidalan Arab dengan disertakan terjemahannya sekali. 

   Struktur penulisan menggunakan gaya khutbah. Ini jelas ketika memberi nasihat yang meleret-leret dalam wasiat. Penggunaan kalimat-kalimat Arab-Parsi digunakan dalam ayat antaranya Syahbandar, alam, bahara, sahibul hikayat dan lain-lain.

UNSUR-UNSUR KEMANUSIAAN
Sifat-sifat manusia itu meliputi hal-hal yang baik dan murni iaitu sifat yang dituntut sebagai suatu yang seharusnya dimiliki oleh seorang yang bernama manusia kerana kelebihan kejadian sifat manusia yang dianugerah akal dan budi disamping nafsu. Kemanusiaan juga dilihat dari sudut sifat-sifat yang berlawanan atau bertentangan atau sesuatu yang jahat dan buruk. 

UNSUR-UNSUR KEMANUSIAAN YANG POSITIF
ADIL DAN SAKSAMA
Sultan Mansur Syah. Sejarah Melayu menyebut tentang sifat baginda sebagai; "terlalu baik parasnya, serta dengan adilnya lagi murah; seorang pun raja-raja di dalam alam ini tiada sepertinya pada zaman itu."
v Sultan Alauddin Riayat Syah juga terkenal sebagai seorang Sultan yang adil dan bertanggungjawab. Ba­ginda sanggup menyamar sebagai rakyat biasa bagi mengetahui sendiri tentang kawalan keselamatan yang dilakukan oleh pembesar-pembesar negeri dengan tuju­an mengatasi masalah kecurian di Melaka.
BERBUDI BAHASA
v Bendahara Paduka Tun Perak terkenal sebagai seorang yang berbudi bahasa tinggi. Walaupun ia mengetahui Hang Tuah memburuk-burukkan peri­badinya kerana enggan menolong Sultan Zainal Abidin di Pasai bagi kali keduanya (kerana Sultan Pasai itu enggan mengirim "sembah" pada Raja Melaka) tetapi apabila di­tanya oleh Raja Melaka, Bendahara tetap memuji-muji kebaikan peribadi Hang Tuah sewaktu berada di Pasai. Hang Tuah berasa amat malu dengan kemuliaan budi Ben­dahara Paduka Raja. Selepas peristiwa itu Hang Tuah da­tang memohon maaf dan sujud di kaki Bendahara. Sekali lagi Bendahara memaafkan Hang Tuah.

BERJASA DAN BERBAKTI
v Hang Tuah setelah berjaya membunuh Hang Jebat. Hang Tuah adalah seorang panglima yang sangat berjasa. Atas kejasaanya yang pernah dicurahkan kepada rajanya tidak pernah mengenal erti keperitan. Sungguh­pun beliau telah diperlakukan secara tidak adil oleh Sultan Mansur. Namun sebagai hamba Melayu yang taat dan ber­pegang teguh pada konsep "pantang Melayu menderhaka pada rajanya", Hang Tuah tetap berusaha dan melaksana­kan segala titah raja. Dia sanggup membunuh sahabat karib yang telah dianggap sebagai saudara sendiri demi berbakti pada rajanya, sungguhpun Hang Jebat menderhaka ke­rana membela kematiannya. Jasa bakti Hang Tuah me­ngembalikan maruah Sultan Mansur Syah telah mendapat penghargaan daripada Sultan.

   NASIHAT DAN PENGAJARAN
v Nasihat menasihati antara satu dengan yang lain amatlah dituntut dalam me­ngatur kehidupan agar tidak tergelincir daripada landasan kemanusiaan yang murni dan abadi. Golongan tua biasanya bertindak sebagai penunjuk ajar, memberi pengajaran ke­pada yang lebih muda dengan harapan tindakan yang dilakukan tidak melampaui batas-batas kemanusiaan serta dapat berlaku adil, tidak menimbulkan masalah atau beban kepada golongan masyarakat di bawahnya. Unsur nasihat dan pengajaran ke arah kebaikan demi kesejahteraan hidup amat jelas melalui wasiat-wasiat. Malah jenis wasiat amat kaya dengan unsur nasihat dan pengajaran.

    BERTIMBANG RASA DAN DIPLOMASI

v Raja Iskandar Zulkamain sewaktu menyerang Negeri Kida Hindi telah bedaya menawan negeri tersebut. Raja Kida Hindi telah diislamkan, begitu juga dengan segala pembesar dan rakyatnya. Puteri Raja Kida Hindi telah di Islamkan dan dijadikan isterinya. Tindakan Raja Iskandar jelas mengandungi nilai-nilai kemanusiaan yang sangat mulia kerana pada kebiasaannya dalam peperangan, negeri yang kalah bermakna rajanya terpaksa turun takhta. Tetapi kerana kemanusiaan, Raja Iskandar terus "membenarkan" Raja Kida Hindi memerintah dan membimbing baginda kepada agama yang diredhai.

v Keputusan yang dibuat oleh Sultan Muzaffar Syah menceraikan isteri kesayangannya Tun Kudu adalah suatu tindakan yang amat diplomasi bagi menyelesaikan per­sengketaan dua orang pembesar yang berpengaruh di Mela­ka waktu itu. Sifat timbangrasa Sultan yang sekaligus me­ngorbankan kepentingan diri demi untuk keutuhan keraja­an dibawah pemerintahannya itu telah membawa suatu kejayaan yang amat besar dalam diplomasi politik. Hasil daripada sifat bagindalah telah mententeramkan pergolakan dalaman yang seterusnya memberi kekuatan dan kesatuan di kalangan pembesar dan pengikut daripada kedua belah pihak (pihak Tun Perak dan pihak Seri Nara Diraja). Malah dengan keputusan yang penuh di­plomasi itu juga telah memberi "laluan" kepada seorang tokoh pembesar yang sangat berkaliber iaitu Tun Perak un­tuk menduduki tempat Bendahara. Dan ini jelas terbukti daripada peranan yang disumbangkan oleh Bendahara Pa­duka Raja Tun Perak sewaktu memegang jawatan tersebut.

UNSUR-UNSUR KEMASYARAKATAN
Masyarakat adalah sekumpulan manusia yang secara relative mandiri, yang secara bersama-sama cukup lama, yang mendiami suatu wilayah tertentu, memiliki kebudayaan yang sama, dan melakukan sebagian besar kegiatannya dalam kelompok tersebut.
KEMASYARAKATAN DALAM MENYAMBUT UTUSAN DARI PASAI DAN HARU.

|  Ceper dan kerikal dibawa hamba raja dari dalam. Disambut oleh kepala bentara di kanan dan diletakkan had bendahara.
|  Ceper dan tertampan diberikan pada orang yang membawa surat.
|  Surat dijemput dan selengkap alat kerajaan seperti gendang, serunai, nafiri, payng putih dua berapit melainkan mendeli.
|  Gajah dikepilkan di hujung belai.
|  Surat disambut oleh hulubalang asal (Kepala bentara yang di kiri).

ADAT MENJEMPUT TETAMU

|  Jika perserian di jemput oleh Orang besar-besar
|  Jika persangan di jemput oleh orang kecil
|  Jika pertuanan di jemput oleh orang sedang.

PENGGUNAAN PAYUNG

|  Payung kuning untuk anak-anak raja dan orang besar-besar
|  Paying ungu, merah, hijau, untuk sida dan bentara hulu balang
|  Paying biru dan hitam untuk orang bergelar

ACARA BERNOBAT

|  Orang besar-besar dari kanan gendang
|  Orang kecil-kecil dari kiri gendang
|  Orang yang kena sirih nobat : Bendahara, anak-anak raja, Penghulu bendahari, Temenggung, Menteri keempat, kadi dan pakeh, Laksamana, Seri Bija Diraja, Sida yang tua-tua dan sesiapa dikehendaki oleh raja.

PERATURAN BERKUNJUNG KE MASJID DI MALAM 27 RAMADHAN

|  Temenggung mengepalakan gajah
|  Alat kebesaran kerajaan di bawak ke masjid pada waktu siang
|  Raja berangkat pada waktu malam untuk sembahyang terawih
|  Pakaian raja ke masjid bertelenkung dan berbaju sarung.

PROTOKOL SAMBUTAN HARI RAYA

|  Semua pembesar masuk kumpul di istana
|  Penghulu bendahari membawa masuk usungan raja
|  Gendang dipalu dan nafiri dimainkan
|  Raja berangkat ke masjid naik usungan.

Dalam kemasyarkatan pada zaman sejarah Melayu terdahulu amat mementingkan peraturan dan protokol dalam majlis pengahadapan Balairung Seri. Dalam acara nobat dan menjunjung duli. Semasa menyambut kedatangan utusan dari negara luar dan semasa raja mahu berangkat kemana-mana. Sama ada ketiga raja mahu ke masjid di hari jumaat, di malam bulan Ramadhan untuk berterawih di masjid dan juga di hari raya. Semua peraturan ini adalah untuk menjaga keselamatan raja dan mengagungkan raja. Aktiviti kemasyarakatan berbilang bangsa dan agama dalam bersatu padu bagi menyempurnakan sesuatu majlis gilang gemilang apabila melibatkan raja-raja Melayu.
Jika dilihat pada zaman pemerintahan raja-raja melayu rakyat amat mengangungkan raja dan apabila mempunyai sesuatu majlis atau sesuatu perkara daripada golongan pembesar sehinggalah rakyat dan  hamba biasa di kerah untuk menlakukan setiap kerja supaya sambutan yang disambut itu meriah buat julungan kalinya oleh itu masayarakat pada ketika dahulu raja dan rakyat saling bersatu padu akan tetapi terdapat juga masyarkat di mana Rajanya memegang sistem kuasa veto.
Namun demikian masyarakat pada masa kini telah berubah apabila dijajah dan menggunakan sistem demokrasi di mana masyarakat atau rakyat dapat memilih pemimpin yang sesuai dan mampu mentadbir negara.  

2 comments:

  1. Alhamdulillah..jarang sekali sy jmpe blog yg ad pengisian tentang sejarah di alam melayu ini..terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih melawat blog kami... semoga ilmu yang kami kongsi bermanfaat untuk anda..

      Delete