SUDUT
GAYA BAHASA DAN STRUKTUR PENULISAN
|
|
Mengenai gaya bahasa atau stail penulisan
Sulaltus Salatin, Yusoff Iskandar berpendapat, “Gaya bahasa Melayu yang indah dan menarik. Sulaltus Salatin dapat
memperlihatkan ketinggian darjah dan
mutu bahasa Melayu klasik…sintaksis Melayu yang terdapat dalam susunan dan
kalimat ayatnya tidak terpengaruh kepada pola sintaksis bahasa asing.
Walaupun di sana sini pengaruh bahasa Arab terutamanya struktur penulisannya
amat jelas kelihatan . Identiti dan nilai kemelayuannya tetap terpelihara.” (Yusoff
Iskandar dan Abdul Rahman Kaeh, Sejarah Melayu, Satu Perbincangan Kritis dari
Pelbagai Bidang, hlmn 232)
|
|
Struktur
Penulisan Sulalatus Salatin
|
|
TERPENGARUH
DENGAN STRUKTUR PENULISAN ARAB-PARSI
Pengaruh
ini jelas dari segi adanya :
i.
Mukadimah : Dimulai dengan :
Bismillahir-rahmanir-rahim
Alhamdulillahi
Rabbil alamin allazi la ila ha illa huwa wa kana fil awwali wala syaiaa
ma’ahu. Segala puji-pujian bagi Allah, yang tiada Tuhan hanya la, dan
adalah la pada azal, tiada sesuatu jua pun serta-Nya…(SS,hlmn 1)
Dalam
mukadimah disertakan ayat-ayat Al-Quran dan diikuti pula dengan terjemahan
dalam bahasa Melayu. Struktur penulisan seperti ini adalah teknik yang biasa
dalam karya-karya Arab-Parsi.
ii.
Pada tiap-tiap akhir cetera, pengarang akhiri
dengan ayat :
Wa’llahu
a’lamu bi ‘s-sawab, wa ilahi ‘l-marji’u wa ‘l-ma’ab.
Hanya pada akhir Cetera ke 34 sahaja
diakhiri dengan ayat :
Wa’llahu
a’lam
|
|
UNSUR-UNSUR
PENGARUH BAHASA JAWA
Bahasa Jawa
digunakan terutama apabila melibatkan dengan watak yang terdiri daripada
orang-orang Jawa. Penggunaan bahasa Jawa pada watak-watak yang berkenaan
memberi kesan yang mendalam atau kesan yang begitu “real” bukan sahaja dari
segi percakapan watak, juga dari segi peristiwa. Peristiwa yang diceritakan
begitu hidup, walaupun pengarang menulis dalam bahasa Jawa, namun kita boleh
mengerti makna percakapan tersebut kerana dimasukkan sekali maksudnya dalam
bahasa Melayu.
·
Episod Patih Adam menculik Tun Minda.
Orang-orang Patih Adam memberitahu :
Maka segala anak periai itu pun melawan, habis mati dibunuh orang ;
serta mati seorang diberitahu oleh penakawannya pada Patih Adam, “Pangeran,
si anu sampun pejah”.
Maka sahut Patih Adam, “Dendamene,” ertinya “Biarlah”.
Dengan demikian keempatpuluhnya habis mati dibunuh orang. Maka
diberitahu oleh penakawannya pada Patih Adam, katanya, “Punapa karsa andeka
dening peria’i punika kabeh sampun pejah”.
Maka sahut Patih Adam, “Dendamene kang sampun pejah ingsun putera
dalem ikabela nanging peratu”. Ertinya, “Biarnyalah habis mati semuanya, akan
aku anak orang besar ini pun bela aku padalah”. (SS, Cetera X, hlmn 212)
|
|
PENGGUNAAN
PUISI MELAYU TRADISI
Walaupun
Sulalatus Salatin merupakan sebuah karangan yang berbentuk naratif (prosa),
namun pengarang memasukkan juga unsur-unsur sastera yang bercorak non-naratif
(puisi). Rangkap-rangkap puisi yang dimasukkan pada beberapa tempat yang
tertentu sewaktu menceritakan sesuatu peristiwa berhasil memberi kesan yang
lebih mendalam serta berjaya menjelaskan gambaran peristiwa atau watak yang
hendak ditonjolkan.
Jenis-jenis puisi yang biasa digunakan
ialah pantun, gurindam, dan peribahasa.
a. Teluk itik dari Singgora,
Pandan
tersandar di batang tui ;
Darahnya
titik di Singapura,
Badan
terhantar di Lengkawi.
(Sulalatus Salatin, Cetera IV , hlmn
68)
Pantun ini
dinyanyikan orang berkait dengan pembunuhan Tuan Jana Khatib. Ketika dibunuh,
hanya darahnya sahaja titik di bumi sedangkan badannya ghaib. Dan diceritakan
orang, badan Tuan Jana Khatib terhantar di Lengkawi dan ditanamkan di sana.
b.
Carek baju dilompati todak,
Baharu menurut kata budak.
(Sulalatus Salatin, Cetera IV ,
hlmn 68)
Berkait
dengan episod serangan todak ke atas Singapura. Serangan todak menyebabkan
ramai rakyat Singapura terkorban kerana awalnya raja menitahkan rakyat
berkubukan betis. Seorang budak menyarankan agar berkubukan batang pisang,
apabila todak melompat, jongornya melekat pada batang pisang. Lompatan todak
amat deras. Sulalatus Salatin menceritakan :
“Pada
suatu ceritera pada masa todak itu melompat, datang ke atas gajah Paduka Seri
Maharaja, kena baju baginda; maka diperbuat orang seloka”.
(Sulalatus Salatin, Cetera IV , hlmn
68)
|
|
PENGGUNAAN
BAHASA KIASAN
Bahasa kiasan banyak digunakan oleh pengarang
Sulalatus Salatin sama ada untuk menerangkan dengan lebih jelas sifat-sifat
watak, atau lebih-lebih lagi sering digunakan dalam memberi gambaran mengenai
sesuatu peristiwa.
Bahasa
kiasan ialah “bahasa imaginatif yang
membawa maksud lain daripada apa yang tertulis. Bahasa ini timbul apabila
fikiran menghubungkaitkan sesuatu dengan yang lain, iaitu mungkin kerana
dalam keadaan berhubung dengan pengalaman yang umum ; bertentangan dengan
sesuatu, atau bersamaan dengan sesuatu hal. Dari situasi pertama mungkin
terlahir bahasa kiasan : “Kita dapat merasai nasi dari hasil titik peluh para
petani.” Dari situasi kedua : “Ratap tangis yang boleh merobohkan
langit”, dan dari situasi ketiga :
“Dia kurus macam lidi.” (Hashim Awang,, Glosari Mini Kesusasteraan, 1987,
hlmn 9)
Dari itu bahasa kiasan mempunyai dua bentuk iaitu
:
a) Bahasa
kiasan yang mengandungi makna kiasan, misalnya “hidungnya mancung bagai
ditaji”. Mancungnya hidung dikiaskan atau dibandingkan dengan taji (tajam).
b)
Bahasa kiasan yang mengandungi makna lurus
atau makna sebagaimana yang tertulis, misalnya “sehari selembar benang, lama-lama menjadi kain”.
Contoh dan Huraian Penggunaan Bahasa Kiasan
Simile
·
Maka
rupa senjata seperti hujan yang lebat ; jikalau guruh di langit sekalipun
tiada kedengaran daripada sangat tempik segala hulubalang, gemerincing bunyi
segala senjata juga kedengaran. Maka lebu duli pun berbangkit ke udara, siang
cuaca menjadi kelam-kabutlah seperti gerhana matahari. (Sulalatus Salatin,
Cetera 1, hlmn 10)
Perhatikan ayat di atas, iaitu
bagaimana rupa senjata yang begitu banyak dibandingkan dengan keadaan hujan
lebat. Kemungkinan senjata yang dimaksudkan dalam ayat di atas ialah lembing.
Rupa bentuk lembing yang panjang dengan bilangan yang begitu banyak disamakan
dengan rupa air hujan yang turun ke
bumi dengan lebatnya. Begitu juga dengan tempat orang-orang bertempur yang
dipenuhi dengan debu berterbangan, suara hingar-bingar, suasana udara menjadi
kelam disamakan atau dibandingkan dengan keadaan cuaca yang suram dan kelam
ketika berlakunya gerhana matahari.
|
SEJARAH MELAYU STPM
GAYA BAHASA DAN STRUKTUR PENULISAN
Subscribe to:
Posts (Atom)
Terima kasih kerana membantu
ReplyDeleteterima kasih melawat blog kami... semoga ilmu yang kami kongsi bermanfaat untuk anda..
DeleteSangat membantu saya
ReplyDeleteterima kasih melawat blog kami... semoga ilmu yang kami kongsi bermanfaat untuk anda..
DeleteTerima kasih. Sangat membantu!
ReplyDeleteterima kasih melawat blog kami... semoga ilmu yang kami kongsi bermanfaat untuk anda..
DeleteSemoga terus sukses memartabatkan bahasa melayu
ReplyDeleteterima kasih melawat blog kami... semoga ilmu yang kami kongsi bermanfaat untuk anda..
DeleteTerima kasih. Sangat membantu
ReplyDeleteterima kasih melawat blog kami... semoga ilmu yang kami kongsi bermanfaat untuk anda..
Deleteblog yang simple dan padat
ReplyDeleteterima kasih melawat blog kami... semoga ilmu yang kami kongsi bermanfaat untuk anda..
DeleteTeruskan memartabatkan bahasa melayu
ReplyDeleteterima kasih melawat blog kami... semoga ilmu yang kami kongsi bermanfaat untuk anda..
Deleteterima kasih atas perkongsian
ReplyDeleteterima kasih melawat blog kami... semoga ilmu yang kami kongsi bermanfaat untuk anda..
Deletetq info di atas. semoga terus sukses di masa hadapan
ReplyDeleteterima kasih melawat blog kami... semoga ilmu yang kami kongsi bermanfaat untuk anda..
Delete